Kategoriat
Blogi

Kuntosali kotona tuo treenauksen lähellesi 

Kotikuntosali voi olla monelle liikuntaa kaipaavalle pelastus. Jos liikunnan aloittaminen vaatii vahvempaa tahdonvoimaa ja kauempana sijaitseva kuntosalin kynnys on tavallista korkeampi, voi kotona odottava verryttelypaikka helpottaa asiaa huomattavasti. Kuntosalin voi tuoda kotiin, mutta ennen sitä pitää ottaa muutama seikka huomioon.  

Liikunta on yleensä sellainen, että siihen ryhdytään ihmisestä riippuen vaihtelevalla innolla, mutta harvoin suoritusta kadutaan jälkikäteen – päinvastoin. Liikuntamahdollisuuksia on monenlaisia ja internet on tuonut monia lajeja olohuoneeseen. Jotkut ovat saattaneet kokeilla esimerkiksi joogaa tai pilatestä nettivideoiden avulla ja nordic-wellness elää eräänlaista kukoistustaan.  

Kuntosali on monelle rakas harrastus ja mukavuudenhaluisimmat liikkujat voivat tuoda sen kotiinsakin. Hyödyt ovat huikeat, sillä treenaukseen voi ryhtyä sormia napsauttamalla ja sitä voi harrastaa eri pätkissä, vieläpä omassa rauhassa.  

Kotikuntosaliksi riittää pienikin tila 

Kotikuntosali ei vaadi massiivisen suuria tiloja, vaan siihen riittää pienempikin alue. Sen voi rakentaa melko lailla omilla ehdoilla pohtien haluaako siihen useita erilaisia vempaimia vai muutaman kätevän laitteen. Rajalliseenkin tilaan pystyy oikeilla peruslaitteilla ja järkevällä sisustuksella luoda erittäin toimivan ja tehokkaan treenipaikan.  

Harjoituksiin saa vaihtelua ja monipuolisuutta erilaisista voimaharjoituksista ja erilaisten välineiden käytöllä. Varustuksiksi voi valita vähän tilaa vieviä jumppa- ja joogamattoja, kahvakuulia, hyppynaruja ja treenikuminauhoja. Niille kannattaa hankkia sopiva hyllykkö tai koukut, jotta niiden säilytys on tilan kannalta mahdollisimman tehokasta ja ne on helposti löydettävissä. Puhelin, tabletti tai tietokone voivat toimia inspiraation lähteenä, sillä sieltä löytyy lukematon määrä eri treenivideoita jokaiseen tasoon.  

Jos tilaa ja resursseja on enemmän, voi kotikuntosaliin tietysti hankkia suurempiakin laitteita. Tavalliseen treenaukseen halutaan yleensä tässä tapauksessa juoksumatto, cross trainer ja kuntopyörä. Ne kannattaa sijoittaa tilassa siten, että se treenaa myös visuaalista puolta: juoksumatolla on mukavampi juosta, jos voi katsoa ulos ikkunasta, jolloin aikakin kulkee todennäköisesti nopeammin.  

Hyvän kotikuntosalin ominaispiirteitä 

Kotikuntosali voi olla oivallinen ratkaisu kiireellisen arjen keskellä, kun siirtyminen töistä liikuntakeskukseen ja sieltä kotiin ottaa liian suuren osan kellosta. Ennen kuin siitä alkaa suunnitella käytännön laitteita omaan saliin, kannattaa varmistaa, että tulevassa treenipaikassa varmistetaan tietyt ominaisuudet, jotta kuntoilua halutaan harrastaa kotona alkuhuuman jälkeenkin. 

Kuntosalin tulee olla ensinnäkin turvallinen ja toimivat ratkaisut voi tarkistaa alan asiantuntijoilta. Kun turvallisuus on taattu, voi alkaa kiinnittää huomiota enemmän salin viihtyisyyteen. Tällöin motivaatio pysyy todennäköisemmin yllä pidempään, kun kotisalille on yksinkertaisesti mukavaa ja miellyttävää mennä. Tässä voi kuunnella itseään ja pohtia, minkälaisena kuntosalin kokisi viihtyisänä. Salille voi asettaa esimerkiksi kannustavia iskulauseita, kauniita tauluja, viherkasveja, stereot tai television. Muista kiinnittää huomiota myös valaistukseen.  

Valaistusta voi lisätä peileillä, mutta niitä kannattaa sijoittaa kotisaliin muutenkin ainakin yksi iso sellainen, josta voi seurata liikkeitään ja varmistaa, että treenit tehdään oikein. Tuloksia ja kehitystä voi mittailla ja seurailla esimerkiksi liitutaululla, johon tuloksia ja saavutuksia merkitään. Tämä helpottaa tavoitteiden saavuttamista, lisäksi niillä voi kuntoilun aikana viihdyttää perheen pienimpiä, jotka voivat piirtää tauluun.  

Koska kuntosali on kotia ja jos visuaalisuus on erityisen tärkeää, kannattaa kotisalin suunnittelussa huomioida kokonaisuus sisustuksen kannalta. Kotikuntosalin värimaiseman voi mukauttaa muun kodin kaltaiseksi tai siihen voi lisätä sävyjä, jotka motivoivat treenaamiseen. Toiset taas pitävät siitä, että kuntosalissa on värisävyiltään rauhoittava tunnelma. Salille voi laittaa myös haluamansa tapetit ja tai seinän kokoisen kuvan, johon on ikuistettu vaikkapa huikeaa luontoa tai upea kaupunkimaisema. Materiaalien kohdalla kodikkuutta saa esimerkiksi puulla, joka tuo hieman lämpöä ja rauhaa muovin ja raudan keskelle.  

Kategoriat
mainos

Esteettömyys asumisessa

Liikkumista rajoittavissa kiputiloissa, olisi tärkeää järjestää asuintilat mahdollisimman esteettömiksi, välttäen portaita ja kynnyksiä. Toki aina muuttoon ei ole mahdollisuutta, mutta tämä asia kannattaakin ottaa huomioon jo talon rakennusta suunnitellessa. Ikääntyessä esimerkiksi nivelvaivat yleistyvät, ja myös urheilu aiheuttaa usein vammoja, jotka rajoittavat liikuntaa pidemmäksikin aikaa. Esteettömyys ei ole tärkeää pelkästään liikuntarajoitteisille ja vanhuksille. Kaikki hyötyvät esteettömästi rakennetusta kodista. Varsinkin lapsiperheissä riittävä tila kaikissa huoneissa on erittäin hyödyllistä. Kaikkea ei toki rakennusvaiheessa tarvitse vielä asentaa, mutta on hyvä huomioida mahdollinen tuleva tarve erilaisiin tukivälineisiin. 

Mitä huomioida esteetöntä kotia suunnitellessa? 

  1. Tasoerojen, kynnyksien ja rappujen välttäminen 
  1. Riittävän leveät ja tilavat oviaukot  
  1. Helposti avattavat ovet ja ikkunat 
  1. Tilava eteinen 
  1. Tilava keittiö 
  1. Esteetön wc- ja suihkutila 

Esteettömän sisäänkäynnin lisäksi eteisessä tarvitaan runsaasti tilaa, varsinkin jos joku asukkaista käyttää rullatuolia tai rollaattoria liikkumisen apuna. Eteisessä on oltava normaalien säilytystilojen lisäksi tilaa myös mahdollisille liikkumiseen tarvittaville apuvälineille. Lisäksi eteisessä on hyvä olla tilaa myös istuimelle, jossa kenkien vaihto sujuu helposti.  

Keittiössä tilantarve myös korostuu, sillä siellä toimiessa tarvitsee usein liikkua enemmän. Riittävän tilan lisäksi, on hyvä huomioida miten työvälineet ja kodinkoneet on sijoiteltu. Hyödyllistä on, jos mahdollisimman iso osa niistä on helposti ulottuvilla. Myös laskutilaan kannattaa kiinnittää huomiota, sitä tarvitaan sekä jääkaapin että hellan vieressä, kuin myös tiskialtaan luona. 

Wc- ja kylpytiloissa tilan tarpeen lisäksi tulee kiinnittää huomiota siihen, että rakenteet ovat kestäviä niihin mahdollisesti sijoitettavien tukikahvojen ja varusteiden kiinnittämistä varten. Myös suihkuistuimelle on hyvä olla tilaa.  

Makuuhuoneessa sängyn molemmin puolin on hyvä olla tyhjää tilaa, mutta myös yöpöydät tavaroiden laskemista varten, samoin myös vaatekaappien vierustalla.  

Saunaa ei tietenkään voi unohtaa, ja tilantarpeen lisäksi, saunassa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti siihen, että lattia ei saa olla märkänäkään liukas, ja myös erilaisten tukikahvojen asentamiseen tarvitaan tukevat rakenteet. Lauteille pääsemiseksi on tila jälleen tärkeää, ja myös mahdollisuus asentaa kaiteet molemmin puolin. Myöskään lauteiden ja käsikaiteiden materiaalit eivät saa muuttua märkinä liukkaiksi.